Novinky a recenzie ...

08.03.2020

Gradient - Technické kontroly a servis

Aj napriek tomu, že firma Gradient je v konkurze, technické kontroly padákových klzákov budú naďlej pokračovať. Rovnako je zabezpečený kompletný servis padákových klzákov firmy Gradient. Adresa novej prevádzky aj kontakt by mal byť k dispozícii čo skoro.

08.07.2019

RAST - Ram Air Section Technology

Nemecká firma Swing prvý krát predstavila Rast technológiu v roku 2016. Po pár rokoch vyčkávania na odozvu pilotov prišiel čas predstaviť vám túto patentovanú technológiu bližšie. Rast prešiel svojim vývojom a dnes už je jasné, že piloti stále viac vyhľadávajú klzáky s Rast-om, keďže projekt sa stal veľmi úspešným. Hlavným dôvodom je zvýšenie bezpečnosti lietania na padákových klzákoch. Firma Swing svojim inovatívnym riešením pri konštrukcii klzákov takto získava na trhu väčšinový podiel pri predaji.

Rast rozdeľuje vrchlík klzáku na dve časti, v ktorých je regulované prúdenie vzduchu. Pri štarte je prúdenie vzduchu do zadnej časti spomalené tak, že predná tretina klzáku sa plní rýchlejšie ako jeho zadná časť. Naopak uzatvárací systém vnútri klzáku nedovoľuje v prípade kolapsu vrchlíka rýchle vyfúknutie vzduchu zo zadnej časti.

Čítajte viac ...

29.04.2019

Súbor otázok pre získanie kvalifikácie - PILOT PK

Nájdete tu ...

13.01.2019

Pravidlá lietania v Dolomitoch

Pokiaľ lietate v Dolomitoch, musíte vedieť, že PMR 8-16 je oficiálny kanál pre bezpečnosť voľného lietania v tejto oblasti.
Ak tam chcete ísť lietať, musíte mať rádiostanicu vždy naladenú na tomto kanáli. Musíte mať zvlášť rádiostanicu na monitorovanie tejto frekvencie, nesmie to byť rádiostanica, ktorú používate pre komunikáciu s ostatnými.
Pred zahájením záchrannej akcie na tomto kanáli sa v angličtine a taliančine vysielajú informácie o mieste a čase záchrannej akcie. Piloti sú povinní túto oblasť okamžite opustiť a nevykonávať tam žiadnu letovú činnosť. Vďaka spolupráci so záchranármi a miestnymi úradmi sa podarilo zatiaľ tento terén ponechať prístupný pre bezmotorové lietanie. Stále je tu však riziko, že Dolomity budú pre lietanie uzavreté. Množstvo lietajúcich PK a ZK v danej oblasti však veľmi sťažuje vykonávanie záchranných akcií za pomoci vrtuľníkov. Je teda potrebné, aby oblasť, kde sa vykonáva záchranná akcia, bola včas uvoľnená. Dôležité je, aby tento vyhradený bezpečnostný kanál bol správne používaný, musí byť stále voľný a používa sa výhradne pre bezpečnostnú komunikáciu. To znamená, že musíte mať pri lietaní PMR stanicu naladenú na tento kanál, avšak nikdy na tomto kanáli nekomunikujte, pokiaľ to nepotrebujete ku koordinácii záchrannej akcie. V takom prípade je možné komunikovať priamo s pilotmi vrtuľníka.
Ak budeme túto možnosť správne využívať, bude to len na prospech celej veci, pomôže to záchranárom, zvýši to bezpečnosť pri záchranných akciách a hlavne umožní nám to lietať v Dolomitoch.
Akú rádiostanicu potrebujete? Postačuje obyčajné PMR, ktoré kúpite kdekoľvek za pár Euro.
Naladíte ju na kanál 8 a subtón 16 CTCSS - preto sa v Taliansku tento kanál volá 8-16.
V Taliansku sa tento kanál bežne využíva v horách ako bezpečnostný kanál. Inak je to frekvencia 446,09375 MHz a subtón 114,8.
Tento kanál nie je možné použiť pre zavolanie záchranárov. Je treba volať na tel. číslo 112.
Voľne je dostupná aj aplikácia pre Android aj IOS, ktorá umožňuje automaticky zavolať číslo 112 a zároveň odošle vašu pozíciu so súradnicami GPS záchranárom. Je to veľmi dobrá aplikácia, ktorú nájdete v appstore svojho mobilu, volá sa 112 „Where are U“.
Tieto požiadavky na lietanie v Dolomitoch už sú v platnosti a preto v prípade, ak idete lietať na toto miesto, je nevyhnutné si zaobstarať potrebnú rádiostanicu.

Zdeno Kačmár, inšpektor PG.

09.08.2018

Hike & Fly - Straník

Ako a kadiaľ sa dostanete pešo na Straník z pristávačky v Tepličke nad Váhom a ako dlho trvá nastúpať cca 410 výškových metrov. Akú výbavu som použil, na čom práve lietam.

Túto cestu som absolvoval mnohokrát v časoch, keď som sa učil lietať termiku. Kedysi vývoz na Straník autom nebol bežná vec. Nie z dôvodu, že by sme nemali auto, ale problém bol ten istý, ako dnes. Kto bude šofér, keď všetci chceme letieť. Tak som sa rozhodol, že Vás trošku motivujem a trasu som vám nahral s GPS.

Nahrávanie som spustil pri záhradkách, ktoré vidieť pri pohľade na Staník vľavo pod úpätím kopca z našej pristávačky. Cesta je veľmi príjemná a hlavne relaxačná, určite si mnohí z Vás aj trochu zlepšíte kondíciu takýmto krátkym výstupom. Keďže bolo už aj ráno pomerne teplo, cestu som volil hlavne v príjemnom tieni lesíka, ktorý je okrem vône ihličia a napadaných listov, naplnený aj vôňou húb. Určite nemáte kde zablúdiť, pretože pokiaľ pôjdete smerom hore, všetky cesty a cestičky vás dovedú do cieľa. Na vrchol kopca som došiel za necelých 50 minút. Šiel som pomerne pohodovým tempom bez zastávok, nijak som sa neponáhľal. Takáto prechádzka vám dodá pokoj a kľud pred štartom. Okrem toho, aj keby ste pristáli na lúkach pod Straníkom, viete ako rýchlo a ľahko sa dostanete opäť na štartovačku bez vývozu autom.

Pri výstupe som použil moju obĺúbenú “Hike” sedačku Swing Reverse2 s hmotnosťou 4,5kg Veľmi komfortný plnohodnotný sedák vybavený T-loock systémom a certifikovaným airbagom. Je to postroj, v ktorom vydržíte lietať pri plnom komforte aj niekoľko hodín. Výborne sa nesie hore kopcom, pretože v pozícii batoh má ako jediná sedačka zabudovaný na chrbtovej časti systém od nemeckej firmy - Deuter.

Zároveň som použil padákový klzák nový model Gradient - Golden5 - 5,1 kg (konkrétne môj Golden5, ktorý som vyniesol hore na kopec, je navyše vybavený aj multifunkčnými voľnými koncami s trimovacím systémom, pretože tento PK používam aj na lietanie s motorom - je to pár dekagramov navyše), záložák štandartný RS- 100 - 1,5 kg (aj keď Swing - Escape by bol ľahší aj lepší s váhou len 1,05 kg, momentálne nemám skladom, je vypredaný). Výbava spolu teda vážila 11,1 kg. K tomu som mal so sebou vario, vodu a suché tričko. Ak to spočítame, dovedna to bolo cca 12,5 kg.

Dnes máme k dispozícii úžasné veci a obrovský výber, už nám ostáva len správne si zvoliť jednotlivé komponenty. Ja osobne preferujem viac lietanie a tak som vybral sedačku, ktorá mi umožní tráviť pri plnom pohodlí vo vzduchu veľa času. Tiež sa rád prejdem na kopec pešo, ale nepreháňam to a tak moja voľba padla práve na túto kombináciu. Pri mojom spôsobe lietania si myslím, že komplet výbava s hmotnosťou cca 12,0 kg je práve optimálna.

FOTO

16.07.2016

Nevada 2

Nevada 2 je vysokovýkonný klzák kategórie EN –B. Vyniká vysokou kĺzavosťou, precíznym riadením, vysokou stabilitou aj pri maximálnych rýchlostiach a značnou odolnosťou voči kolapsom.  Čítajte viac ...  Odozva a užasné hodnotenie špičkových pilotov, Tom de Dorlodot, Horacio Llorens, Theo de Blic ... Read more ...

06.11.2015

Svahové lietanie

Možnosti ako sa udržať vo vzduchu s padákovým klzákom máme v zásade tri: termické lietanie, svahové lietanie a lietanie s motorom.  Čítajte viac ...

20.05.2015

Ovečky na pristávačke pod Straníkom
Miesto pod Straníkom, ktoré sme doteraz boli zvyknutí využívať na pristátie, nám obsadili ovečky. Nájomca tohto pozemku sa rozhodol využiť túto časť na pasenie oviec a ohradil ju elektrickým ohradníkom. Napriek tomu ...  Čítajte viac ...

04.01.2015

Najdlší let Nového Zélandu na padáku Gradient - Aspene 5
Angus Tapper preletel na kllzáku Aspen5  za 8 hodin po Južných Alpách Nového Zélandu 170 km. Týmto vytvoril nový rekord Nového Zélandu v lete na vzdialenosť na Novom Zélande. Gratulujeme! ...   Read more...

04.05.2014

Test Gradient Golden 4 - umenie krúžiť
Tu nájdete ako hodnotia ostatní vo svete padákový klák Gradient - Golden 4. Naozaj nie je potrebný žiaden komentár. Vo svojej triede patrí k absolútnej špičke. Preto patrí k najpredávanejším klzákom vôbec. Nájdete tu hodnotenie pre nemecký trh  - Test thermik , francúzku mutáciu Golden 4 - L’art de la courbe a nechýba ani angličtina. Firma Gradient už pridala len preklad do českého jazyka. Preklad "Parapente report Golden 4 ... nájdete tu ...

https://gradient.cx/ https://www.swing.de/ https://www.garmin.sk/ https://easyfly.cz/ https://flytec.ch/ https://karpofly.cz/