Časté otázky

Prečo kurz u nás?

          To, že úroveň výcviku v jednotlivých strediskách je veľmi rozdielna, je jasné aj začiatočníkovi. Jednak sú odlišné skúsenosti, ale aj schopnosti jednotlivých inštruktorov učiť.

          Naša škola má už viac ako 20 ročné skúsenosti s výukou paraglidingu. Dávno už máme za sebou prvú tisícku absolventov, čo nemá žiadna iná škola na Slovensku. Našich kurzistov nájdete lietať na celom Slovensku, aj na iných kontinentoch. Vychovali sme aj kvalitných inštruktorov či špičkových závodných pilotov.

          Ja sám sa venujem aktívne paraglidingu viac ako 25 rokov. Aktívne znamená, že paragliding je mojím zamestnaním aj koníčkom. Venujem sa výhradne len paraglidingovej škole a paraglidingu.

          Možno sa to zdá byť samozrejmé, ale mali by ste sa zaujímať ako dobre a ako často váš inštruktor lieta.

Na čom budete lietať - Swing - RAST  !

          Používame padákové klzáky nemeckej firmy Swing. Je to najstaršia firma vôbec, ktorá vyrába aj najbezpečnejšie padáky na svete. Na padákoch majú patentovaný špeciálny RAST - bezpečnostný systém, sami ho vyvinuli a úspešne uviedli na trh. Keďže padáky Swing sú chránené patentom nenájdete túto unikátnu konštrukciu u žiadneho iného výrobcu padákov.

Prečo kurz na  Straníku - bezpečnosť?

          Straník je kopec pri Žiline, ktorý patrí medzi najviac vyhľadávaný terén pre lietanie na padákových klzákoch. Pod Straníkom máme nekonečné voľné plochy pre bezpečné pristátie. Paraglidista sa nemusí triafať na žiadnu malú pristávačku, čo je pre začínajúceho pilota veľmi dôležitý bezpečnostný faktor. Bez stresu letí voľne a užíva si naplno svoj let od samého začiatku lietania.

          Navyše inštruktor má možnosť sledovať žiaka po celú dobu jeho letu, nemusí ho odovzdávať inštruktorovi na navigáciu pri pristátí. Žiak po celú dobu letu jasne vidí pristávaciu plochu, už pri svojich prvých letoch sám dokáže doletieť a ľahko pristáť na pristávacej ploche. Samozrejme je vybavený rádiostanicou, je kontrolovaný inštruktorom a v prípade potreby usmernený.

          Takto lietať s kurzistami, na terénoch ako sú Donovaly, Chopok a podobne, vôbec nie je možné. Žiak pri lete na teréne Donovaly alebo Chopok musí byť navigovaný na vymedzenú pristávaciu plochu inštruktorom. Nechceme sa zamýšľať nad tým, čo sa môže stať ak náhodou kurzista nepočuje svojho inštruktora v rádiostanici. Technika vždy môže zlyhať. Tomuto sa musíme pri výuke vyhnúť, preto preferujeme bezpečné lietanie na terénoch ako je Straník.

Prečo nezačíname základné kurzy skôr napríklad už v marci?

          U nás nepotrebujeme lákať do školy ľudí na termíny, v ktorých nemá zmyslel kurzy vôbec robiť. Koncom zimy a začiatkom jari sú vycvikové terény silne podmočené z topiaceho sa snehu. Behať po blate a vode nie je veľmi príjemné a už vôbec nie bezpečné. Čítajte viac ...

          Vypísať termín kurzu na Slovensku alebo v Čechách v mesiaci marec je úplný nezmysel a myslím, že sa nenájde žiaden inštruktor, ktorý by to v marci urobil. V mesiaci apríl môžeme očakávať len aprílové - veľmi premenlivé počasie, ktoré sa veľmi pomaly koncom mesiaca zlepšuje. Okrem toho, v mesiacoch apríl a máj sú všetky vysokopoložené štartovačky, ako Chopok či Donovaly a pod., pokryté snehom alebo ľadom.

          Tento klzký povrch nie je v žiadnom prípade vhodný a už vôbec nie bezpečný pre štart padákových klzákov, čo sa týka najmä začínajúcich pilotov. Prvoradá je Vaša bezpečnosť pri výcviku.

          Vypísať a začať kurz v skorších termínoch ako koncom apríla by bolo vyslovene nekorektné a veľmi neseriozne. Bola by to len strata času a hlavne strata Vašich peňazí. Kurz začatý v takomto termíne prakticky nemáte šancu úspešne zakončiť výškovými letmi so získaním pilotného preukazu. Ešte nám ostáva najepší terén, ktorým je Straník pri Žiline, ale bohužiaľ aj tu minimálne do polovice apríla bude ležať na neudržovanej prístupovej ceste hrubá vrstva snehu, či ľadu a tak prístup na štart bude výhradne peším výstupom s kompletnou padáokvou výbavou.

          Nedolietanie kurzu v termíne znamená nutnosť prísť na kurz opätovne, za účelom jeho dolietania, kde si budete musieť po čase zároveň zopakovať niektoré zabudnuté veci a rovnako po prestávke nodobudnúť stratenú zručnosť, čo vyžaduje aj predpis. Takto vás to bude stáť čas aj peniaze navyše. Viem, že mnohí z vás ste po zime veľmi netrpezliví a nedočkavo čakáte na príchod jari, tešíte sa do vzduchu, tešíte sa na nové zážitky.

          Berte to tak, že ak Vás niekto predbehol a náše prvé termíny kurzov sú bohužiaľ plné, tak asi to tak malo byť, neponáhľajte sa a vyberte si s toho čo ponúkame, prísť na kurz o týždeň či dva neskôr nie je žiadna katastrofa.
          Ja odporúčam trošku trpezlivosti, určite to bude pre Vás krajší a intenzívnejší zážitok v príjemnom počasí na dobrých a bezpečných terénoch.

Prečo kurz na  Straníku - počasie?

          Straník je kopec s prevýšením väčším ako 400 m medzi štartom a pristátím , je to napríklad rovnaké prevýšenie ako pri lete z Lukovej na Chopku s pristátím na Záhradkách či Otupnom, teda naozaj stojí za to absolvovať krásny let zo Straníka.

          Stabilné počasie, konfigurácia terénu a mikroklimatické pomery na Straníku sú nadmieru vhodné pre tvorbu teplých stúpavých prúdov, ktoré potrebujeme pre lietanie s padákovým klzákom. Preto sa tu každoročne konajú preteky v bezmotorovom lietaní na padákových klzákoch či rogalách. Z dôvodu ideálnych podmienok pre bezmotorové lietanie na tomto teréne, bol Straník pri Žiline využívaný pre lietanie na vetroňoch už za prvej republiky Slovenského štátu.

Prečo kurz na  Straníku - prístup na štart?

          Prístupnosť na štart je autom. Nie sme takto závislý na prevádzkových hodinách žiadnej lanovky, čo neraz prispeje k tomu, že kvôli prevádzke lanovky nedolietate kurz v termíne. Následne potrebujete po prestávke zopakovať aj štarty na cvičnej lúke, čo Vám môže kurz nielen predĺžiť, ale aj predražiť.

          Na Straníku je možnosť štartovať na tri smery vetra zo štyroch možných, čo nemá takmer žiadny kopec u nás. Preto sa právom kopec Straník stal "Mekkou" paraglidingu na Slovensku.

Doprava počas kurzu.

          V prípade že neprídete na kurz svojím autom môžete využiť náš mikrobus. Počas celého kurzu zabezpečujeme dopravu našim mikrobusom Fiat Ducato. Táto doprava sa pripláca zvlášť vo výške 10€. Takto neriskujete poškodenie vášho vozidla v teréne. Vývoz našim vozidlom na kopec Straník 10€/ 1vývoz. Ak sa kurz koná na Donovaloch alebo Chopku, musíte si lanovky priplatiť zvlášť, nie sú zahrnuté v cene kurzu.

Aké vybavenie sa používa pri kurze - je nové, moderné alebo staré a opotrebené?

          Upozornenie ! Niektoré školy Vás lákaju na novú výstroj, ktorú po príchode na kurz vôbec neuvidíte! Doporučujem sa vopred spýtať na dátum výroby padáku a sedačky, ktorú v kurze dostanete. Na mieste v deň začatia kurzu si pozrieť doklady ku padáku a sedačke, ktorú Vám zapožičajú. Výrobné číslo je zreteľne uvedené na každom padáku aj sedačke.

          U nás máme každý rok nové padákové klzáky aj sedačky !

          Moderný komplet pre kurzistu nie je zďaleka v každej škole samozrejmosťou. Argumenty typu „na začiatok to stačí" alebo dokonca „je to vhodnejšie“, sú úplne chybné. Výbava pre paragliding sa rýchlo vyvíja. Za moderné a bezpečné sa dajú považovať padákové klzáky nie staršie ako dva roky, pri veľkom opotrebení aj novšie. Sedačky by v každom prípade mali byť vybavené ABS systémom a moderným chráničom chrbtice – airback. Použitie kvalitných rádiostaníc zabezpečí rady letiacim kurzistom prípadne korekciu niektorých chýb.

Kto ma bude učiť?

          To, že úroveň výcviku v jednotlivých strediskách je veľmi rozdielna, je jasné aj začiatočníkovi. Jednak sú odlišné skúsenosti, ale aj schopnosti jednotlivých inštruktorov učiť. Možno sa to zdá byť samozrejmé, ale mali by ste sa zaujímať ako dobre a ako často váš inštruktor lieta.

Čo zahŕňa cena kurzu, bude treba za niečo priplácať?

          U nás sa za kurz, nič nepripláca !

          V cene kurzu je zahrnuté všetko potrebné, tak aby ste celý kurz mohli absolvovať bez toho, aby ste si niečo museli priplatiť. Zapožičanie kompletnej paraglidingovej výbavy vrátane rádiostanice je zahrnuté v cene kurzu. Samozrejme v cene máte aj prácu inštruktorov, ktorí sa Vám budú venovať. Vybranú lieteratúru môžete dostať aj v elektronickej podobe do vašeho PC zdarma. V cene kurzu je zahrnutá aj doprava na kopec Straník, odkiaľ lietame výškové lety. Rovnako polatky za prenájom letových terénov sú v cene kurzu. Ak neprídete na kurz vlastným autom je potrebné doplatiť si dopravu na nizko položené cvičné terény naším mikrobusom.

          Určite všetci dobre poznáme z mnohých oblastí na prvý pohľad výhodné ponuky, za ktorými sa skrývajú dodatočné náklady alebo kvalita na úkor ceny.

Ako prebieha kurz?

          Inštruktor sa Vám venuje počas celého dňa výuky. Kurzový deň je rozdelený na dopoludňajšiu a popoludňajšiu časť. Prvá časť začína obvykle o 9.00 hod a trvá približne do 12.00 hod. Následuje prestávka na obed a odpočinok po obede. Druhá časť začína o 15.00 hod. a konči okolo 18.00 hod. Ak nie ste veľmi unavení môžeme si pridať hodinku teórie alebo premietnuť vhodný film.

          Výuka sa úplne prispôsobuje počasiu. Pokiaľ neprší, trávime v teréne pri praktickej výuke čo najviac času a následne pridávame potrebnú teóriu po malých častiach.

          U nás kladieme dôraz hlavne na praktickú časť výuky, ktorá prináša najviac úžitku budúcemu pilotovi. Samozrejme bez teórie sa nezaobíde žiaden pilot, tá je prvoradým predpokladom bezpečného a zábavného lietania.

Kde prebieha kurz?

          Kopec Straník pri Žiline poskytuje ak nie najlepšie, tak určite jedny z najlepších podmienok pre paragliding na Slovensku vôbec. Prevýšenie cca. 400m umožní dolietať kompletnú osnovu výcviku, vrátane samostatných výškových letov. Stabilné počasie. Konfigurácia terénu a vynikajúce podmienky pre vznik stúpavých prúdov. Prístupnosť autom až na štart. Možnosť štartu na tri smery vetra zo štyroch možných, čo nemá takmer žiadny kopec u nás. Preto právom sa stal "Mekkou" paraglidingu na Slovensku.

          Všetky cvičné terény sú v tesnej blízkosti Straníka a našeho ubytovania peziónu Anton, čo je veľmi dôležité, pretože čas ktorý by ste strávili prepravou z miesta na miesto, využijete na odpočinok alebo zábavu. 

          U nás nemusíte skoro ráno vstávať, pohodlne za pár minút sa dostaneme na každý cvičný terén vrátane štartu na Straník. 

          Podmienky na výuku sú u nás viac ako ideálne.

Sú školské sedačky vybavené chráničom chrbtice nového typu?

          Dobrý chránič dokáže eliminovať chyby začiatočníka pri nepodarených štartoch a pristátiach. Dnes za dobrú ochranu považujeme airback, penový chránič s hrúbkou 17 cm vo vzduchu nepriepustnom puzdre. Dobré skúsenosti máme aj so sedačkami u nás naviac vybavenými integrovanou klznou plastovou doskou.

Kedy a kde začíname, končíme 6 dňový základný kurz?

          Kurzy začíname vždy v sobotu ráno o 9.00 hod. Stretávka je na dohovorenom mieste. Býva to obvykle pred železničnou stanicou v Žiline na stanovišti taxíkov, ktoré nemôžete minúť, pretože je rovno pred hlavným východom. Tam vás čaká náš mikrobus Fiat - Ducato - modrej farby. Končíme vo štvrtok poobede, prípadne podvečer. Po ukončení kurzu máte opäť zabezpečenú dopravu na železničnú, či autobusovú stanicu v Žiline. V prípade zhoršeného počasia, je možné kurz dolietať v inom termíne.

          Pokiaľ idete vlastným autom môžete prísť aj priamo do Tepličky nad Váhom. Miesto si upresníme pred začatím kurzu.

          Prosím informujte nás v prihláške na kurz pripadné mailom, ktorú možnosť ste si vybrali.

          Na požiadanie Vám zabezpečíme ubytovanie.

Dostáva kurzista nejakú učebnicu alebo inú literatúru?

          Doporučujeme ale nie je to povinné, zakúpiť si učebnicu Paragliding - Richard Plos a kolektiv vydaná vydavateľstvom Svět křidel (prevydávaná a upravovaná priebežne podľa nových poznatkov a skúseností v tomto športe), alebo Vám zašleme poštou na na CD v PDF formate Paragliding od Petra Dvořáka (so súhlasom autora). Je to 500 stranová, veľmi vydarená publikácia, ktorá obsahuje kompletnú teóriu a takmer všetko potrebné.

          Staršiu literatúru moc nedoporučujeme, pretože môže obsahovať aj chyby alebo nesprávne informácie. V prípade záujmu z vašej strany na kurze vám poskytneme literatúru s potrebnou teóriou. Pred začatím kurzu nie je potrebné vôbec nič študovať ani čítať, stačí ak si v prípade záujmu zakúpite knižku až počas kurzu.

Čo je paragliding a kto je paraglidista?

          Paragliding je najjednoduchšie lietanie aké môže existovať. Paraglidista nemá motor, rozbehom z kopca nafúkne svoje krídlo a vzlietne. Padák sa ľahko prepravuje (na pleciach v batohu), ľahko štartuje a veľmi jednoducho pristáva. Paraglidista je zapnutý do sedacieho postroja, ktorý poskytne pilotovi maximálny komfort. Padákový klzák je plne riaditeľný a tak pristanete vždy presne tam kde si vyberiete.

           Často dostávam otázku: Čo ak ma niekde zafúkne ? Podmienky na lietanie si vyberáme rovnako ako pilot lietadla, letíme len v prípade že je vhodné počasie. Padákové klzáky sú dnes už dostatočne výkonné, bezpečné a dokonale riaditeľné tak aby sme vždy mohli doletieťa pristáť tam kde chceme.

Čo je to padákový klzák (padák alebo krídlo)?

          Je skonštruovaný zo špeciálnej tkaniny (neprepúšťa vzduch a má protizátrhovú mriežku), pilot s postrojom je spojený s vrchlíkom kevlarovými šnúrami. Padák je plne riaditeľný, riadiacimi šnúrami ako auto volantom!

Ako dlho sa dá lietať na padákovom klzáku?

          Paraglidista nemá problém pri dobrých podmienkach zotrvať vo vzduchu aj niekoľko hodín a prekonávať stokilometrové vzdialenosti krajinou. Padáky sú konštruované k tomu, aby stúpali do výšok a nechali človeka naplno vychutnať pocit slobody a voľnosti.

Čo je motorový paragliding?

          Je to úplné iná, nová dimenzia lietania na padákovom klzáku. Tento nový rozmer mu poskytuje motorová pohonná jednotka. Pilot sa vznesie zo zeme bez toho aby potreboval ísť na kopec. Priamo z rovinatého terénu. Doslova môže odštartovať a opäť pristáť pri svojom dome. Po nastúpaní do potrebnej výšky, je možné pokojne vypnúť motor, plachtiť z vypnutým motorom. Bez problémov ho opäť naštartovať a pokračovať v lietaní.

Je paragliding to isté ako parasailing, parašutizmus alebo Base-jump, speedriding?

          Nie nie je to to isté. S parasailingom ste sa asi stretli niekde na pláži pri mori, na jazere, kde vás zapli do postroja za motorový čln a povláčili vo vzduchu, kade sa im zachcelo a ako dlho uznali za vhodné. Jednoducho tam mohlo byť aj vrece zemiakov, zvládlo by to rovnako.

          Parašutizmus je zase šport, ktorý potrebuje lietadlo, aby ste z neho mohli vyskočiť, teda sú to zoskoky z lietadla.

          Base-jump patrí tiež k parašutizmu s tým rozdielom, že sa skáče nie z lietadla, ale z mostov, budov a skál do volného priestoru, kde sa padák musí otvoriť v priebehu niekoľko málo sekúnd. Speedriding je kombinácia jazdy na lyžiach a malého padákového krídla, kde je jazda na lyžiach striedaná z letom na padákovom klzáku.

No a rozdiely?…

          Padákový klzák pri paraglidingovom lietaní vždy štartujeme nafúknutý a skontrolovaný s možnosťou kedykoľvek prerušiť štart ešte na zemi.

Aké rozdiely sú medzi paraglidingom a lietaním na rogale?

          Padákový klzák nemá žiadnu pevnú konštrukciu. Na rozdiel od rogala sa jednoducho vojde do batohu. Je pomalší, oveľa rýchlejšie a ľahšie sa ho naučíte ovládať. Keď chceš zastaviť štart, jednoducho prestaneš bežať a padák sa poskladá mäkko vedľa teba. S rogalom to je trochu zložitejšie. S batohom vylezieš všade a na každý kopec. Mimochodom, dnes máme aj lanovky, a tak máš o jednu starosť menej. Padákový klzák si schopný rozložiť aj zložiť za 5 minút, no s rogalom Ti to zaberie aspoň 30 minút a pod.

Čo všetko sa dá robiť na padáku?

          Padákové klzáky sú konštruované k lietaniu. Rekord je cca. 11 hodín letu a let na vzdialenosť je viac ako 500 Km. Paraglidista môže odštartovať z každého kopca, ak sa tam nájde kúsok voľného miesta pre rozbeh. S padákom môžete cestovať po svete alebo obdivovať krásy Slovenska…

Je paragliding bezpečný?

          Paragliding môžeš robiť ako adrenalínový šport a jeho bezpečnosť alebo riziko závisí len na tebe. Závisí to od výberu kvalitnej certifikovanej výstroje, ktorá je testovaná po všetkých stránkach. Dôležitý je výber profesionálnej školy, ktorá má licenciu. Doba, keď ma učil kamarát a ešte k tomu zadarmo na padáku bez dokladov, je už dávno preč. Často učí niekto, kto to sám poriadne nevie!

          Musíte si byť istý, že Váš inštruktor je naozaj inštruktor a že má preukaz inštruktora a Vami vybraná škola má licenciu, ktorú vydáva LAA-SR. Tá je jediná oprávnená takúto licenciu vydať! Ako to overíte? Zavoláte si na LAA-SR sekretariát tel.č. 041/ 5623 450, prípadne e-mail: , mobil:0903 494 618, kde sa opýtate či daný človek skutočne je inštruktorom paraglidingu, a či škola, do ktorej ste sa prihlásili, má oprávnenie vydať Vám platný pilotný preukaz a v prípade záujmu IPP kartu – medzinárodný pilotný preukaz.

          Pri správnom postupe a výbere školy paragliding môže byť neuveriteľným zážitkom a láskou na celý život a nie nebezpečným športom.

Kto môže lietať na padákovom klzáku?

          Jednoducho každý, kto dosiahol vek 18 rokov a ak máte o trochu menej – 16, treba súhlas písomný oboch rodičov. Dá sa teda povedať, že každý bez obmedzenia veku, kto vládze trochu pobehnúť, ale niekedy netreba ani to.

Koľko stojí paraglidingová výstroj?

          Cenníky novej výstroje ste už asi našli na našich stránkach, ale platí pravidlo, že kto sa rozhodne lietať, ten lietať bude. Dá sa kúpiť slušná výstroj aj za cca 1.000 €, ktorá ešte spĺňa kritéria bezpečnosti (padákový klzák, sedačka, záložný padák, batoh, prilba). Nová špičková výstroj stojí približne od 2.200 Eur. Na lietanú výstroj, ktorej je dostatok, treba individuálne poslať dotaz na adresu alebo mobil 0903 544 844.

Treba mať strach?

          Chcete to vyskúšať a máte trochu obavy, lebo neviete ako to celé funguje? Vaše obavy sú zbytočné. Začíname nohami na zemi a postupne pridávame skúsenosti, najmä zručnosť, ktorú získate pomerne rýchlo. Spolu s tým narastá Vaša túžba dostať sa do vzduchu na dlhšiu dobu, pretože začíname na prakticky rovnej lúke.

Čo všetko by som mal vedieť pri kúpe svojho prvého krídla?

          Veľa pilotov si praje kúpiť padák predtým ako absolvuje svoj prvý let, alebo s tým, že sa budú učiť lietať už na svojom. To je práca Vášho inštruktora, pomôcť Vám vybrať prvý padák. Rôzne padáky majú rôzny výkon a najmä rôzny stupeň bezpečnosti. Čo je nemenej dôležité, musí mať platné doklady od výrobcu a musí mať certifikát do akej kategórie je zaradený! No nakoniec si treba dať pozor aj na tzv. výhodnú kúpu. Aj od niekoho, kto Vás učí lietať ako kamarát!

Ako začať s paraglidingom?

          Najlepšia cesta ako začať s paraglidingom, je absolvovať základný kurz paraglidingu u renomovanej školy pod dohľadom profesionála. V cene je všetko, čo potrebujete, teda nepotrebujete kupovať žiadnu výstroj a najmä získate sami rozhľad, čo si potom kúpiť.

Ako dlho trvá naučiť sa lietať?

          Základný kurz trvá 6 dní, kde dostanete pilotný preukaz typu A a samozrejme sa naučíte samostatne lietať, presnejšie naučíte sa základom, ktoré budete sami ďalej rozvíjať. Potom máte možnosť absolvovať zdokonaľovací kurz a následne licenciu typu B, t.j. lietanie v termike. Budete ju potrebovať, ak sa budete chcieť zúčastniť súťaže na Slovensku. Licencia typu C je potrebná pre lietanie súťaží vo svete.

Čo potrebujem k tomu, aby som sa mohol prihlásiť do kurzu paraglidingu?

          Trochu dobrej nálady, vyplnený osobný list, nejaké peniaze a chuť vyskúšať niečo nové!

Čo je to Motorový paragliding alebo lietanie s motorom na padáku?

          Je možné lietať aj s motorom. Čo k tomu potrebujeme: motorovú krosnu, vhodný padákový klzák pre lietanie z motorom (máme k dispozícii padáky ktoré budete používať pre lietanie z motorom aj bez motora) a hlavne najskôr zvládnuť lietanie bez motora.

Môžem po kurze lietať samostatne?

          Pre samostatné lietanie na padákovom klzáku je potrebné úspešne absolvovať kompletný 6 dňový kurz paraglidingu. Po tomto kurze budete schopný samostatne lietať na padákovom klzáku.

Ako prebieha kurz v prípade nepriaznivého počasia?

          V prípade zlého počasia (prší, fúka silný vietor a pod.) preberáme potrebnú teóriu. V posledných rokoch sme všetky základné kurzy na letovom teréne Stranik pri Žiline dolietali v riadnych termínoch a nebolo treba dolietavať v náhradných termínoch.

Ako prebieha doplnkový program, keď nelietame?

          Keď nám počasie nedovolí lietať, venujeme sa výkladu teórie. Až potom zostávajúci čas môžeme venovať iným športovým aktivitám. Žilina a okolie má niekoľko bazénov, cca 10 km sú Rajecké Teplice s vynikajúcimi termálnymi bazénmi. Cvičíme priamo pod kopcami Malej Fatry, a tak sú tu nekonečné možnosti vyraziť na túru. V okolí mame niekoľko hradov atd.

Koľko času zaberá teória a koľko praktická výuka?

          Väčšinu času sa venujeme praktickej výuke a lietaniu. Teóriu preberáme v prestávkach medzi lietaním alebo v prípade nepriaznivého počasia.

Chcel by som prísť s priateľkou, ktorá sa nechce zúčastniť kurzu. Je to možné?

          Áno. Nebude to žiaden problém. Ubytovanie pre vaších priateľov alebo rodinu zabezečíme rovnako za zvýhodnenú cenu ako pre vás.

Dokedy najneskôr je potrebné sa prihlásiť na kurz paraglidingu?

          Obvykle sa kurzy naplnia už mesiac pred zahájením, ale nedá sa na to spoľahnúť. Niekedy sa záujemci hlásia v skupinách a zdanlivo voľný kurz sa rýchlo obsadí, alebo si niekto presunie účasť na iný termín. Je teda dobré, ak si rezervujete miesto čo najskôr, ale nie je vylúčená ani účasť na poslednú chvíľu.

Ako prebieha kurz? Budeme lietať len doobeda a potom máme voľno?

          Inštruktor sa Vám bude venovať takmer celý deň. Začíname ráno okolo 9.00 a cvičíme dopoludnia do 12 hodiny. Potom nasleduje prestávka cez obed cca. 2-3 hodiny, kedy sa najete a môžete si odpočinúť. Končíme až podvečer okolo 18 hodiny podľa toho, ako sa nám darí zvládnuť predpísanú učebnú osnovu.

Nemám auto, prídem vlakom. Je to nejaký problém?

          Dopravu do miesta výuky počas kurzu máte zabezpečenú naším mikrobusom. To znamená, že Vás ráno naložíme a večer privezieme tam, kde ste ubytovaný.

Počas kurzu mám skúšku. Čo ak tam jeden deň nebudem?

          Pokiaľ ide o jeden deň, tak to asi nebude problém. Dá sa to dohnať a závisí len od počasia, či to bude teória alebo praktický nácvik, pretože výuka sa prispôsobuje počasiu.

Koľko ľudí je treba, aby ste vypísali mimoriadny termín základného kurzu?

          Mimoriadny termín vypisujeme pre 5 ľudí, ale ak vás je menej, dajte nám vedieť, možno k vám niekoho nájdeme.

Je možné zapožičať si u vás paraglidingovú výbavu?

          V prípade, že sa jedná o absolventov našej školy, je možné zapožičanie kompletnej výbavy na lietanie.

Mám záujem o tandemový let pre moju priateľku, má to byt darček, je k tomu potrebný nejaký tréning?

          Netreba žiadnu špeciálnu prípravu. Stačí krátke poučenie pred samotným letom. Darčekové poukazy vám zašleme na mail v PDF formáte alebo poštou na požadovanú adresu.

Nedokážem sa zorientovať v rôznych ponukách škôl paraglidingu. Jediný rozdiel vidím v cene kurzu.

          Pre začiatočníka je naozaj ťažké sa zorientovať. Za roky, čo aktívne lietame, sme mali už možnosť všeličo vidieť. Dáme Vám aspoň zopár tipov, o čo by ste sa mali predovšetkým zaujímať:

          Čo zahŕňa cena kurzu? Bude treba za niečo priplácať? Ako dlho sa mi inštruktori budú venovať? Aké vybavenie sa používa pri kurze? Je nové, moderné alebo staré a opotrebené? Kto ma bude učiť? Sú školské sedačky vybavené chráničom chrbtice nového typu? ... Pozor na dopravu počas kurzu, budem musieť používať vlastné auto? Pozor na doplácanie lanoviek!

          Ak máte nejaké ďalšie nezodpovedané otázky pošlite nám ich: zdeno@abcparagliding.sk

https://gradient.cx/ https://www.swing.de/ https://www.garmin.sk/ https://easyfly.cz/ https://flytec.ch/ https://karpofly.cz/