Miniplane TOP 80

TOTAL WORLD CHAMPION !

          Miniplane Top 80 sa od ostatných motorov odlišuje hlavne svojou nízkou hmotnosťou – v základnom prevedení váha motora vrátane sedačky je 18,5 kg. Je pravdepodobne najľahším paramotorom vo svete. O jeho kvalitách svedčí aj počet získaných titulov majstra sveta a nespočetné množstvo ďalších medailí zo všetkých možných športových podujatí.

          Medzi pilotmi je obľúbený aj pre svoju spoľahlivosť a jednoduchosť, nevyžaduje takmer žiadnu údržbu. Pri objeme 80 cm3 nepotrebuje elektrický štartér, veľmi ľahko sa dá naštartovať aj počas letu rukou.

          Svojim výkonom 16 Hp poskytuje dostatok sily aj pre pilotov s čistou váhou 100 kg. Je neprekonateľný v rámci ekonomiky letu v spotrebe paliva, ktorá sa pohybuje na úrovni cca 2,5 l benzínu na 1 hodinu letu. Je vybavený odstredivou spojkou, čo je veľmi dôležitý bezpečnostný faktor!

TOP 80 PSF YellowTOP 80 PSF Yellow 2 TOP 80 ABM Red Metalic1

Technické údaje: TOP 80
Výrobca: Mini Plane – Italia
Typ: vzduchom chladený 2T
Reduktor: zubový v oleji
Odstredivá spojka: áno
Vrtuľa, dvojlistová drevená alebo karbonová: 125 cm / 132 cm
Hmotnosť bez paliva, vrátane sedačky: 18,5 kg
Karburátor: Diaphragm Walbro WG 8
Rozmer rozložený motor: 135 / 135 / 75 cm
Rozmer zložený motor: 80 / 40 / 40 cm
Statický ťah: 16 Hp / 9.800 rpm
Hlučnosť: max. 52 db
Spotreba paliva:

2,5 l/h

Max. váha pilota: 110 kg
Rám motora: aluminium ergal, fiberglass
Palivová nádrž: 12 l
Dolet: viac ako 4 hod.
Farebné prevedenie rámu:

žltá, červená, strieborná,čierna, modrá, biela


Cena motora vrátane DPH:   
PSF 4.540 € - pevné závesy  Cena po zľave u nás 3.880 €

Cena motora vrátane DPH:   ABM 4.820 € - pohyblivé závesy Cena po zľave u nás 4.180 €


Airone.pro

          Je ľahká univerzálna trojkolka vyhotovená zo zliatiny železa a titánu. Hmotnosť trojkolky je menej ako 16 kg. V konštrukcii sú použité aj prvky z karbonu, čo výraznou mierou prospelo k zníženiu celkovej hmotnosti trojkolky. Výrobca používa rýchlospojky pre ľahkú a rýchlu manipuláciu. Trojkolku je možné pripojiť takmer ku každému bežne vyrábanému paramotoru na trhu.

          Vyrábaná jsa v troch modifikáciach. RETRO je klasickým a zároven najviac predávaným modelom z firmy Airone.pro. K dispozícii je aj model RETRO TANDEM  z hmotnosťou 28 kg. Treťou verziou je model SOLID kde po vzlete je možné sklopiť predné koleso, čo sa využíva hlavne pri fotografovaní zhora. 

Model RETRO bielej farby vyhotovený vo verzii zo širšími pneumatikami za príplatok 139 €.

Airone.pro biela siroke pneu

Cena trojkolky RETRO bez motora je 1.324 € vrátane DPH.

.

Model SOLID v čiernom alebo bielom farebnom vyhotovení.

Solid 6 ks

Cena trojkolky SOLID bez motora je 1.138 € vrátane DPH.

.

Skladacka

Oba modely SOLID aj RETRO za pár minút spokojne vložite do kufra auta.

.


O motorovom paraglidingu

          Záujem o motorový paragliding prudko rastie a každým rokom si nachádza stále viac a viac priaznivcov. Možno ide iba o naplnenie odvekej túžby človeka voľne lietať, pocítiť slobodu, zažiť niečo nové. Z tohto dôvodu sme sa rozhodli priniesť pár odpovedí na časté a opakujúce sa otázky, ktoré Vám pomôžu zorientovať sa v danej problematike. Nezamerali sme sa len na skupinu laikov, teda nováčikov, ktorí ešte len uvažujú začať s lietaním na padákovom klzáku s motorom. Nasledujúce riadky by mali pomôcť zorientovať sa aj „skúsenejším“ bezmotorovým pilotom na padákových klzákoch, nakoľko lietanie s motorom prináša niekoľko podstatných odlišností oproti lietaniu bezmotorovému. Takýmto spôsobom by sme chceli prispieť v značnej miere k správnemu výberu paramotora a padákového klzáku, prípadne príslušenstva, ktoré je nedeliteľnou súčasťou pri lietaní s motorom. Rovnako dúfame, že tieto riadky prispejú k zvýšeniu bezpečnosti letovej prevádzky a počas mnohých nalietaných hodín prinesú každému z Vás „budúcich pilotov motorových padákových klzákov" prospech a veľa radosti pri lietaní.

Motorový paragliding

          Je pomerne mladá forma lietania, získavajúca si veľmi rýchlo popularitu medzi širokou verejnosťou, preto jej venujeme viac pozornosti. Je to úplné iná, nová dimenzia lietania na padákovom klzáku. Tento nový rozmer mu poskytuje motorová pohonná jednotka. S padákom sa dokážeme dostať do miest, ktoré nie sú dostupné inak ako zo vzduchu, v čase, ktorý si sami zvolíme. Nie sme závislí na vzniku teplých stúpavých prúdov, ktoré využívame na preletoch s bezmotorovým padákovým klzákom, nie sme toľko odkázaní na počasie, aj keď počasie je vždy jedným z rozhodujúcich a zároveň limitujúcich faktorov pri lietaní vôbec. Dokážeme vo vzduchu zotrvať dostatočne dlho, aby sme uspokojili nielen našu túžbu po lietaní, ale aby sme aj spoznali nové, neobjavené, nedotknuté. „Pomalá rýchlosť“ padákového klzáku sa stáva výhodou, ktorá nám umožní prezrieť si podrobne krajinu, nad ktorou lietate, urobiť pár pekných fotografií miest, ktoré nám vždy budú pripomínať to, čo sme pri lietaní zažili. Motorový paragliding rovnako dokáže poskytnúť dostatok priestoru pre súťaživých, športovo založených pilotov. Koná sa množstvo súťaží s rôznymi disciplínami pre pilotov, v ktorých majú možnosť realizovať sa a predviesť svoje umenie ovládať motorový padákový klzák.

MPG alebo PPG

          Môžete si vybrať jednu z dvoch možností. Lietanie s motorom rozdeľujeme na PPG, kde motor je umiestnený na chrbte pilota pomocou špeciálneho postroja a ku štartu pilot používa ako podvozok svoje vlastné nohy, pričom po vzlete samozrejme pohodlne sedí v sedačke. Druhou možnosťou je MPG, kde pilot motorového padákového klzáku používa trojkolku, v ktorej pohodlne sedí už pred štartom. Trojkolka poskytne možnosť dostať sa do vzduchu aj tím, ktorí sa nedokážu rozbehnúť s motorovou krosnou na chrbte, možno z dôvodu pokročilejšieho veku, alebo aj tým, ktorí to považujú za pohodlnejší spôsob štartu.

Paramotory a výrobcovia

          Vo svete sa prezentuje množstvo rôznych výrobcov s pomerne veľkým množstvom ponúkaných modelov, ktorí sa nás snažia prilákať na kúpu svojho paramotora. Každému je z vlastnej skúsenosti jasné, že aj kvalita bude rôzna.

Správny výber paramotora – motorovej krosny

          Ak chceme lietať s paramotorom, pri jeho výbere by sme sa mali zaujímať hneď o niekoľko jeho podstatných vlastností, nielen o výkon paramotora alebo o to, či má motor elektrický štartér. Pri samotnej kúpe hrá úlohu oveľa viac podstatných, dôležitých faktorov.

Výber podľa výkonu paramotora

          Začneme hneď výkonom motora. Vyberáme si predovšetkým podľa hmotnosti pilota, teda čím vyššia hmotnosť pilota, tým výkonnejší motor je potrebný. Ale pozor, aj príliš veľký výkon motora môže ohroziť bezpečnosť letu a v prevažnej väčšine prípadov je viac na škodu ako na prospech celej veci. Dnešné motory používané v padákových krosnách majú výkon približne od 15 do 30 HP, čo je 11 až 23 kW. Čo najväčší výkon nie je vždy to, čo naozaj potrebujeme, dokonca príliš silný paramotor môže pre Vás predstavovať značné nebezpečenstvo! Aj piloti s váhou cez 100 kg nemajú problém lietať s motorom, ktorého výkon sa pohybuje na dolnej hranici vyrábaných motorov, ale aj tu môže dochádzať k nebezpečným situáciám, kedy sa pilot ocitne v zóne silných klesavých prúdov a potrebuje vystúpať nahor, čo mu už motor s tak malým výkonom nemusí umožniť. A zase naopak, ľahký pilot s veľmi silným motorom bude mať problém s točivými momentmi spôsobenými vrtuľou paramotora, pričom let nebude príjemný. Okrem toho môže vzniknúť veľké riziko nevhodným prenesením váhy pilota na stranu momentu od vrtule a zložením takýchto nepriaznivých účinkov počas letu môže dôjsť k ťažko riešiteľnej a nebezpečnej situácií. Na tieto momenty vplýva najmä spôsob uchytenia padákového klzáka ku krosne, ťažisko by sa malo nachádzať niekde uprostred pilota. Ďalej sa treba zamyslieť nad zmenou uhla nábehu padákového klzáka, keď pilot letí pod „plynom“, uhol nábehu je značne zväčšený a pilot letí oveľa pomalšie. Ba dokonca sú prípady, keď ľahký pilot so silným motorom krátko po štarte pod plným plynom natoľko zväčšil uhol nábehu na padákovom klzáku, že došlo k odtrhnutiu prúdnic na klzáku a následné k pádu pilota. Teda naozaj je potrebné lietať na motore s primeraným výkonom, s padákovým klzákom, ktorý je zladený s našou hmotnosťou a aj s našimi fyzickými dispozíciami. Bude pre nás sústavou, ktorá zabezpečí najvyššiu bezpečnosť a lietanie sa stane príjemným zážitkom, koníčkom a zábavou. Mohli by sme to zhrnúť asi takto: piloti s váhou 60 až 80 kg by si mohli vyberať medzi motormi s výkonom 15 až 20 HP, piloti s hmotnosťou 80 až 115 kg by mali siahnuť po motoroch s výkonom 17 až 23 HP. Tiež je potrebné vziať do úvahy výšku závesov na paramotore, ktorá priamo vplýva na rotačný moment vrtule. Čim vyššie máme závesy, tým sa účinky od vrtule prejavujú menej. Tu Vám radi poradíme a odovzdáme Vám naše bohaté skúsenosti nadobudnuté pri výuke a pri lietaní s rôznymi typmi motorov a padákových klzákov.

Výber podľa hmotnosti paramotora

          Hmotnosť paramotora je jedným z ďalších veľmi dôležitých faktorov, ktorý musíte pri výbere vziať do úvahy, nakoľko sa často stáva, že býva opomenutý. Alebo jednoducho len neznalosť spôsobí to, že sa radosť z lietania premení na upotené trápenie a obavy zo samotných štartov. Mnoho pilotov na rovine a pri úplnom bezvetrí dokonca radšej neštartuje. Pritom štart za týchto podmienok s dnešnými modernými padákovými klzákmi a vhodne zvoleným paramotorom je jedným z najľahších. Prvoradou podmienkou je však dobrý padák a vhodne zvolený motor, kde by sme mali zohľadniť aj výšku a váhu pilota, samozrejmosťou musí byť správna inštruktáž pri výuke. Už samotná manipulácia s ťažším paramotorom, o váhe 25 kg v suchom stave, teda bez benzínu, začína byt namáhavá a pre mnohých sa stane aj neprekonateľnou prekážkou. Uvedené je na škodu, pretože si stačilo celú vec len odkonzultovať, motor dať pred kúpou na plecia, trochu sa s ním poprechádzať, prípadne si skúsiť zľahka pobehnúť, samozrejme s vypnutým motorom.

Váha paramotora

          Hmotnostne sa paramotory pohybujú od tých najľahších 18 kg, ako je napríklad Miniplane TOP 80, u iných výrobcov až do približne 27 kg v suchom stave, teda bez natankovania paramotora benzínom. Treba dať pozor na to, aby výrobca uvádzal hmotnosť paramotora komplet, teda s postrojom (sedačka). Mnoho z nich využíva rôzne triky na kamuflovanie skutočnej hmotnosti kompletného paramotora! Paramotor s hmotnosťou 25 kg by sme mohli považovať za hranicu, ktorú normálne vyvinutý zdravý človek dokáže zvládnuť. Samozrejme sa vyrábajú aj ťažšie paramotory, ktoré sú skôr určené k lietaniu s podvozkom a to či už ako single, teda pre jedného pilota alebo tandem pre pilota s pasažierom. Môžeme si to celé rozobrať na príklade. Predstavme si paramotor s hmotnosťou 25 kg. Bude sa pravdepodobne jednať o motor s väčším výkonom a samozrejme tým musíme predpokladať väčšiu spotrebu. Bude musieť byť vybavený väčšou nádržou na palivo dajme tomu 14 l, možno až 17 l, čo výrobca samozrejme aj zabezpečil. To predstavuje 14 kg až 17 kg, ktoré musíme pripočítať k váhe paramotora. Pilot pri lietaní potrebuje aj záložný padák, ak si kúpite jeden z tých najľahších, bude vážiť napríklad ako Snip 2,1 kg, vrátane externého kontajnera od firmy Easy Fly, s nosnosťou do 130 kg, čo určite bude potrebné. Potom ešte nejaký ten variometer – výškomer, Gps, rádiostanicu,… Dajme tomu pripočítame len 1 kg na prístroje, a to sme určite podvážili. Ak to celé spočítame, tak dostaneme spolu 42,1 až 45,1 kg. Sú tu ešte maličkosti ako fotoaparát, nejaký ten olej do benzínu pretože často letíme na výlet a po ceste si budeme chcieť dotankovať, možno nejaký šrobovák, či sviečkový kľuč… atď. Skrátka a dobre, skončili sme na 42 kg až 45 kg. Ak niekto chce vedieť, či je to veľa alebo málo, ešte raz doporučujeme navštíviť predajcu, ktorý má k dispozícii viac motorov s rôznymi hmotnosťami, vyskúšať si o čom tá hmotnosť paramotora vlastne je a hlavne, aké budú naše pocity a či sme si vybrali správne. Naproti tomu, ak vezmeme do úvahy 18 kg paramotor a celé to spočítame, tak štartový rozbeh s takýmto paramotorom nám zvládne aj starší pán v rokoch. K uvedenému ešte treba dodať, že lietanie s paramotorom je naozaj pre každého, len treba zvoliť správnu cestu.

Naše fyzické dispozície – výška pilota

          Výška pilota vplýva na výber samotného paramotora. To je tiež na zamyslenie. Ak si predstavíme, že najbežnejšie používaným rozmerom vrtule pri paramotoroch je veľkosť 125 cm, potom rám paramotora musí máličko prekrývať a chrániť rotujúcu vrtuľu pred poškodením. Vonkajší rozmer ochranného rámu vrtule, teda samotného paramotora, bude cca 135 až 140 cm. Pilot s menšou výškou môže mať problém pri rozbehu, nakoľko samotná veľká krosna mu môže brániť pri štartovom rozbehu. Okrem toho, ak spodný okraj krosny paramotora je veľmi nízko nad zemou, ľahko sa stane, že zachytíme vrtuľou nejakú pevnejšiu vyčnievajúcu rastlinu, ktorá pri vysokých otáčkach celkom iste spôsobí poškodenie samotnej vrtule.

Elektrický štartér

          Už zo skúsenosti vieme, že sa veľa budúcich pilotov orientuje pri výbere na vybavenosť motora elektrickým štartérom. V drvivej väčšine prípadov nie je potrebný. Treba si uvedomiť, že sa jedná o nízko objemové motory aké sú v kosačkách, motorových pílach a pod. Motory do objemu 120 m3 naozaj naštartujeme veľmi ľahko ručným štartérom. Kompresia motora je na takej nízkej úrovni, že výrobcovia nepoužívajú ani dekompresor pre ľahší štart. To dôležité, čo chcete vedieť je, „čo ak mi motor zhasne počas letu?“. Motory sú konštrukčne pripravené tak, aby ste na štartér dočiahli a motor si bez problémov naštartovali aj počas letu. Samozrejme si to treba overiť. Štartér potrebuje aj baterku a nejaké to elektrické príslušenstvo, čo predstavuje zbytočný nárast hmotnosti na krosne, kde šetríme priam gramy. Okrem toho bude to chcieť nejaký servis a údržbu navyše. Tu opäť platí čím jednoduchšie, tým lepšie a asi aj lacnejšie.

Odstredivá spojka

          Ide o veľmi podstatný bezpečnostný prvok! Je to niečo, čo by mal mať každý paramotor!  Dnes si paramotor bez odstredivej spojky ani nevieme predstaviť a pri výuke už vôbec nie. Odstredivá spojka nám zabezpečuje to, že sa vrtuľa netočí a zostáva bez pohybu pri naštartovanom motore s chodom na voľnobeh až do doby, kým pilot nepridá plyn. V prípade, že motor nie je vybavený odstredivou spojkou, motor má priamy náhon z reduktora, ďalej cez remeň alebo ozubené kolesá. Vrtuľa motora sa neustále točí a je stále v zábere! Aj skúsený pilot sa može zabudnúť a nechtiac zachytí o čokoľvek, čo sa bude nachádzať v jeho blízkosti. Najmenšou škodou v tom najlepšom prípade je výmena vrtule za novú. Odstredivá spojka Vám mnohokrát ušetrí veľa peňazí za opravy či už na motore, alebo samotnom padákovom klzáku a jeho šnúrach, nech už budete akokoľvek opatrný a akokoľvek skúsený pilot.

Vibrácie paramotora

          Stretli sme sa v praxi aj s paramotorom, ktorý svojimi vibráciami priamo znemožňoval dlhší let. Už po 30 tich minútach letu vibrácie od motora spôsobili rozostrenie videnia, zabránili pilotovi zaostriť zrak. Takéto skúsenosti sa nájdu aj u iných pilotov. Treba si uvedomiť, že samotný spaľovací motor si pilot nesie na chrbte a jeho odpruženie na silenblokoch nemusí byť dostatočné. V nejednom prípade sa pilot priamo opiera o konštrukciu, preto je dôležitý aj chod samotného motora.

Hlučnosť paramotora

          Dávame prednosť motorom, ktoré nie sú „agresívne“, čo sa týka hluku. Pilot samotný je chránený tlmičmi hluku, v ktorých je nainštalovaný komunikačný systém. Okrem toho treba vziať do úvahy, že mnohokrát letíme v blízkosti ľudí alebo domov. Samotný údaj o hlučnosti paramotora výrobcovia uvádzajú, ale odporúčame si výrobok vypočuť. Je tu však problém ako a s čím ho porovnať. Najjednoduchšie a najlepšie v takomto prípade je prísť na nejaký zlet paramotorov, napríklad na nami pravidelne poriadanú akciu „Výlety na motorovom padáku“, kde sa poriadne porozhliadnete a rozšírite svoj rozhľad v danej problematike. Máte možnosť si stroje obzrieť, vidieť a počuť priamo v akcii. Často po takejto skúsenosti zmeníme svoj názor a vyberieme si iný paramotor, ako sme uvažovali pôvodne.

Veľkosť palivovej nádrže

          Veľkosť palivovej nádrže výrobca dimenzuje podľa samotnej spotreby paliva paramotora podľa možnosti tak, aby motor mal dolet aspoň 4 hodiny letu. Motor s väčším objemom valca má väčšiu spotrebu, a preto potrebuje väčšiu palivovú nádrž. Objem palivových nádrží sa pohybuje obvykle od 9 do 17 litrov. Spotreba sa pohybuje od necelých 3 l do 4 l a viac na hodinu letu. V závislosti od viacerých faktorov spotreba motora narastá alebo klesá. Vymenujeme len niekoľko z nich: hmotnosť pilota, veľkosť a výkon použitého padákového klzáku, tlak, teplota, vlhkosť vzduchu - teda naša letová výška a podobne. Pri paramotoroch s väčšou palivovou nádržou sa počas letu bude meniť rozloženie hmotnosti, teda bude dochádzať k zmene polohy ťažiska našej letovej sústavy.

Zmena polohy ťažiska letovej sústavy

          Nádrž je v prevažnej väčšine prípadov umiestnená dole pod ťažiskom. Pri lete a spotrebovávaní paliva sa ťažisko sústavy posúva smerom nahor, čím dochádza k zmene dynamických vlastností letovej sústavy, teda padákového klzáku, paramotora a pilota. Padákový klzák bude viac reagovať na riadenie, bude živší, obratnejší a s poklesom zaťaženia aj menej stabilný. Ale pozor, tieto zmeny by nemali byť v žiadnom prípade kritické.

Dizajn a kvalita

          Aký rám si vybrať? Náš výber ovplyvňuje predovšetkým dizajn. To znamená, čo sa nám páči na obrázku, to chceme, ale aj tu platí, čo je pekné, nemusí byť funkčné a dobré. Dielenské spracovanie, teda samotná kvalita vyhotovenia, nie je vždy zrejmá z fotografii na webovej stránke alebo reklamnom prospekte. Rovnako pokiaľ nemáme možnosť porovnať viacerých výrobcov, nevieme aká vlastne má byť kvalita samotného výrobku. Veľa krát sa jedná len o neprofesionálne, garážové, malosériové výrobky bez certifikátu, na ktoré by sme si mali dávať pozor.

Certifikát

          Certifikát napríklad nemeckej skúšobne DULV nám môže byť prvým predpokladom kúpy kvalitného výrobku a hlavne zabezpečuje splnenie základných kritérií bezpečnosti pri lietaní. Okrem iného by sme mohli prihliadnuť na to, koľko pilotov vo svete na motore lieta – teda samotný počet vyrobených kusov, aké sú s nim skúsenosti, ako dlho sa už vyrába. Kvalita výrobku a skúsenosti s ním je v takomto prípade rozobraná na rôznych diskusných webových fórach úplne dopodrobna a teda viete, čo by ste pri kúpe takéhoto výrobku mohli očakávať. V každom prípade aj tu treba byť opatrný. Nie všetko na weboch je uvedené správne a marketing sa dnes dá robiť na mnoho spôsobov. Ďalším vodítkom by mohlo byť zastúpenie predajcov v rôznych krajinách sveta – ako všetci vieme, kvalita sa dobre predáva sama.

Aerodynamické vlastnosti

          Tieto sú tiež veľmi dôležité. Rám paramotora podstatnou mierou ovplyvňuje celkové správanie sa sústavy. Aerodynamické vlastnosti zistíme až po vypnutí motora alebo po nechcenom vysadení paramotora. Môže to byt napríklad podstatne horšia kĺzavosť padákového klzáku.

Sedačka – postroj pilota

          Umiestnenie a vypracovanie sedačky ma zásadný vplyv na komfort a pohodlie pilota počas letu. Pohodlie pilota je jedným z najdôležitejších kritérií pri samotnom lete. Závisí od toho priamo bezpečnosť letu! Ak sa jedná o nevhodne vypracovanú konštrukciu sedačky posadenú do rámu, pilot sa nemôže sústrediť na samotný let. Mnohokrát sa jedná o podomácky vyrobené konštrukcie rámov a sedačiek, ktoré sú pre pilota nebezpečné a takmer vôbec nie sú použiteľné. Popruhy sedačky pri takýchto strojoch mnohokrát škrtia pilota, tlačia na rôznych miestach a spôsobujú nemalé bolesti po pár minútach letu. Závesy pre padákový klzák bývajú tak vysoko, že sústava je ťažko ovládateľná, ruky pilota sú v neprirodzenej polohe, motor môže byť vyhotovený ako polovica zo starého trabanta, je ťažký a málo výkonný. Toto všetko by malo patriť do histórie motorového paraglidingu a múzea, ale nie je určite vhodné pre bezpečné a spokojné lietanie.

Vrtuľa paramotora

          Zvyčajne sa vrtuľou nezaoberáme. V zásade sa používajú dva druhy vrtulí podľa druhu materiálu, a to drevené alebo kompozitové – kevlarové a ďalej dvojlistové alebo viaclistové. Vzhľadom na veľmi nízku účinnosť tohto prvku motora – cca 15 %, výrobca sám najlepšie vie, aká vrtuľa poskytne motoru ten najlepší a optimálny výkon. Začíname takmer vždy s drevenými vrtuľami. Časom možno zakúpime drahšiu kevlarovú, ale nie vždy platí, že bude lepšia.

Paramotory – PSF alebo ABM

          Jedná sa o konštrukčný prvok – barany, ktorý je pevne uchytený k nosnému rámu. Na tieto barany je prichytená sedačka pilota. Samotné barany zabezpečujú pohodlný a komfortný posed pilota pri lietaní. Sedačka pri lete si zachováva stály tvar a poskytne mu maximum priestoru a pohodlia. Tieto barany môžu byť buď pohyblivé, systém sa nazýva ABM, alebo pevné a systém sa nazýva PSF. Sústavy vybavené pohyblivými baranmi umožňujú pilotovi viacej riadiť padákový klzák zmenou polohy ťažiska pilota, teda viac a dynamickejšie reaguje sústava na náklon pilota v sedačke. Tento spôsob často využívajú piloti s väčšími skúsenosťami a hlavne piloti lietajúci súťaže.
           Pre začiatok vždy doporučujeme pevné závesy!

Vyváženie krosny

          Samotný padákový klzák je upnutý ku sedačke pilota nosnými karabinami. Dôležitá je výška samotných závesov. Výrobca obvykle vybaví krosnu dvoma alebo viacerými výškovo usporiadanými závesmi, ktoré sa používajú podľa hmotnosti pilota. Celá sústava musí byť pri lete vyvážená, pretože ak to tak nie je, potom sa môže krosna po štarte dostať do nesprávnej polohy. Buď je v polohe „predklonenej“, čo je ten „lepší“ prípad alebo „zaklonenej“, čo môže spôsobiť nemalé problémy. Zväčšený záklon spôsobuje prenesenie točivých momentov od vrtule do zvislej osi, čím môže pri silnom motore a ľahkom pilotovi dôjsť k pretočeniu pilota s krosnou okolo zvislej osi. Následne dôjde k zamotaniu šnúr a k znemožneniu riadenia – tzv. „tvist“. K takejto situácii pri správne vyváženej krosne nemôže dôjsť. Znova je to otázka správneho výberu paramotora, hmotnosti pilota a správne vyváženej letovej sústavy.
           V prípade, ak bude padákový klzák prichytený ku krosne nižšie, je celá sústava labilnejšia a bude ľahšie zatáčať.

Rukoväť plynu

          Môžeme si ju predstaviť ako páčku brzdy na bicykli. V takomto prevedení ju nájdete aj na viacerých paramotoroch. V ruke pilot okrem riadiačky padákového klzáka drží navyše aj páčku, ktorou ovláda plyn, teda otáčky vrtule a priamo výkon motora. Mala by byť správnej veľkosti s ľahkým chodom, dobre ovládateľná. Vyskytuje sa množstvo prípadov nevhodných kombinácii, kedy ovládanie plynu nie je vhodné a spôsobuje veľa problémov. Týmto tak isto dochádza k vyvodeniu množstva nie práve najbezpečnejších situácii pre pilota.

Typy rámov pri paramotoroch

          Na trhu je viac druhou rámov paramotorov, ktoré výrobcovia používajú. V zásade sa jedná o rámy s kovovou konštrukciou, zliatiny chróm molybdénu, ktorá asi najlepšie vyhovuje daným požiadavkám z viacerých hľadísk. Buď sú to krosny s rámom z kovu a ochranným košom rovnako z kovových prvkov, alebo veľmi často je to kombinácia kovového nosného rámu a ochranného koša s laminátovými prvkami, kde je prínosom znížená hmotnosť krosny. Niektorí výrobcovia používajú pri konštrukcii laminátové tvarované konštrukčné prvky.

Výber padákového klzáku

          Prvoradým pedpokladom správneho výberu je použitie kategórie padákového klzáku, na ktorý mám oprávnenie – pilotný preukaz!
Aký padák potrebujem? Keď letím s motorom, mám predsa zvýšenú letovú hmotnosť o váhu paramotora, a preto logicky potrebujem väčší padák. Vo výbere padákového klzáku pre paramotorové lietanie nemajú jasno ani piloti, ktorí už dlhé roky lietajú bez motora. Jednoducho povedané, pre motorové lietanie používame rovnaký padák ako pri lietaní bez motora. Samozrejme nie všetky padáky, s ktorými lietame bez motora, sú vyhovujúce. Treba sa snažiť vyhnúť najmä niektorým zo starších modelov, ktoré pri preťažení motorom nemusia vydržať zvýšené namáhanie padákového klzáku. Dnes už viacerí výrobcovia vyrábajú zvlášť upravené modely certifikované pre motorové lietanie. Takýto univerzálny padákový klzák ako jeden z mála výrobcov ponúka aj špičkový svetový výrobca padákov – Gradient. Napríklad model Orbit 3 je certifikováný aj nemeckou LTF a európskou CEN skúšobňou. Úprava sa týka hlavne zdvojených hlavných závesov na voľných koncoch padákového klzáku, čím je umožnená zmena dĺžky riadiačiek pre pohodlie a bezpečnosť pilota. Ďalej sú tu pridané trimovacie zariadenia na voľné konce padákového klzáku. Takýto univerzálny padákový klzák je možné veľmi dobre využiť pri bezmotorovom aj motorovom lietaní. Ďalšiou možnosťou je zakúpenie padáku zvlášť určeného len pre motorový paragliding. Možnosť používať padákový klzák k motorovému lietaniu musí byť samozrejme vyznačená v technickom preukaze padákového klzáku.

Výber školy

          Je potrebné vybrať si renomovanú školu paraglidingu, ktorá sa zaoberá paraglidingom viac rokov, ako motorovým tak aj bezmotorovým lietaním. Bohužiaľ profesionálnych škôl motorového paraglidingu je na Slovensku minimálne. Nepovažujeme za veľmi šťastné riešenie nechať sa vyškoliť na motor u inštruktora, ktorý Vás bude školiť v rámci svojho voľného času, pretože je zamestnaný aj inak ako paraglidingom. Občas Vám to nedovolí počasie a samozrejme niekedy zas nemôžete Vy. Výsledkom je, že sa školíte niekoľko týždňov a nezriedka mesiacov, no a výsledok býva naozaj rôzny. Vzhľadom na nárast záujemcov o motorový paragliding výcvikové strediská zaradili narýchlo do ponuky motorový paragliding tak, aby zvýšili atraktivitu ponúkaných služieb a pritiahli nových zákazníkov. Zaujímajte sa o to, či majú inštruktora, ktorý Vás prevedie celým motorovým aj bezmotorovým výcvikom súvislo počas niekoľkých dní. Nebojte sa požiadať samotného inštruktora o ukážku motorového paraglidingu ešte pred začatím kurzu. Ak Vám nemôže vyhovieť, asi niečo nebude v poriadku. U nás sa motorovému paraglidingu venujeme už niekoľko rokov a radi vám odovzdáme naše bohaté skúsenosti z lietania na motorovom padákovom klzáku. Pravidelne poriadame akcie ako sú "Výlety s motorom", kde je spolu s ostatými pilotmi možné načerpať nové skúsenosti a poznatky z motorového lietania, a pritom sa zoznámiť s príjemnými ľuďmi, ktorí majú rovnaké záujmy ako my všetci, ktorých spája lietanie.

Preprava paramotora

          Všeobecne sú dnes prakticky všetky paramotory koncipované tak, aby sa mohli v priebehu niekoľko málo minút rozobrať a následne uložiť do akéhokoľvek osobného motorového vozidla. Výrobcovia v niektorých prípadoch majú v cene aj prepravnú tašku na paramotor, ako napríklad Nimbus-paramotors. Takáto prepravná taška od Nimbusu má rozmery 95×45×40 cm. Rovnako ak chcete letieť lietadlom na dovolenku a pribaliť si paramotor, použite prepravný Box Miniplane TOP 80, ktorý má vonkajší rozmer 100×50×40 cm a vrátane paramotora váži približne 20 kg. Ak sa niekomu nechce montovať a demontovať motor pri každom lietaní a nie je zrovna vybavený dodávkovým vozidlom, je veľmi jednoduché použiť napríklad nosič na bicykle zavesený na ťažnom zariadení vozidla. Paramotor tam položíte a jednoducho pripnete dvoma popruhmi. Doporučujeme v tomto prípade zakúpiť kryciu prepravnú plachtu na paramotor, ktorá ho ochráni pred prípadným dažďom na dlhšej ceste. Obal na vtulu sa tiež môže hodiť.

Servis

          Je potrebné vziať do úvahy ako a kde budeme motor servisovať. Samotný dvojtaktný motor je veľmi jednoduché a nekomplikované zariadenie a základný servis si priemerne technicky zdatný pilot urobí sám. U kvalitných výrobkov je servis minimálny, dá sa povedať že takmer žiadny, ale takýchto strojov je na trhu naozaj minimálne. Naopak, pri kúpe nevydareného paramotora je servis a riešenie rôznych technických problémov na dennom poriadku. Hlavne by sme radi upozornili na použitý karburátor pri paramotore, ten mnohokrát zbytočne spôsobí starosti, ktorým sa dalo predísť vhodným výberom – napríklad membránový karburátor Walbro WG 8, je výborným riešením. V prípade problémov nás to samozrejme po čase prestane baviť a s takýmto lietaním asi aj rýchlo skončíme. V samotných začiatkoch je potrebné občas sa na niečo opýtať a je vhodné tak učiniť, najmä ak máte dobrý kontakt na servis a hlavne aj dostupné náhradné diely.

http://gradient.cx/http://www.swing.de/http://www.garmin.sk/http://easyfly.cz/http://flytec.ch/http://karpofly.cz/